500 hjerter til vores syriske medborgere. Regeringens flygtningepolitik er umenneskelig

Enhedslistens Benny Dall rettede en skarp kritik mod landets socialdemokratiske statsminister, da han på en demonstration onsdag talte varmt for at beskytte de syriske flygtninge i Danmark mod hjemsendelse. Hvordan er dit hjerte blevet så koldt, spurgte han statsministeren.

Omkring 150 mennesker plantede i alt 500 hjerter i jorden ved Knudepunktet i Koldings midtby. Et hjerte  for hver af de syrere, som regeringen vil sende tilbage til Damaskus. Landet, hvor diktatoren Assad stadig har magten. De mennesker, det handler om, er flygtet fra krig og undertrykkelse. Nu lever, studerer og arbejder de i Danmark. Men en fremmedfjendsk socialdemokratisk regering har i samarbejde med højrefløjen besluttet, at de skal tvinges tilbage til diktaturet.

Assad er en morder. Send ikke flygtninge tilbage til diktaturet. Det var det klare budskab fra demonstrationens deltagere.

To af de syrere, der skal hjemsendes er Dania og Hussam al-Kholi. Deres familie bor i Andst, og de to unge syrere er i gang med at tage en uddannelse i Kolding. Deres håb om en fremtid i Danmark blev knust, da de modtog brevet fra Udlændingestyrelsen. Hussam al-Kholi forstår ikke, hvordan den danske regering kan finde på at sende familien tilbage til diktaturet.

Hussam og Dania al- Kholi går i øjebliket til eksamen i Kolding. Deres familie skal hjemsendes til Syrien.

Hussam al-Kholi, der går på Hansenberg i Kolding, sagde i sin tale:

• Vi har fået en besked om, at vores håb og drøm om sikkerhed og frihed nu er annuleret. Vores håb om en sikker fremtid er knust. De siger, at Danmark er for dem, der kan og vil. Det er netop det, vi har vist, at vi gerne vil. Alligevel vil de sende os tilbage til et forbryderisk regime.

Bag protesten stod SF i Kolding og Enhedslisten i Kolding og Vejen. Flere unge syrere gik spontant på talerstolen og fortalte  deres hjerteskærende historier. Flygtet fra et uhyggeligt diktatur og efter fem år velintegrerede i Danmark med drømme om en tryg fremtid. Det håb er nu smadret.

Byrådsmedlem Benny Dall har taget initiativ til et protest-brev til Udlændinge- og Integrationsminister Mattias Tesfaye.  En tredjedel af byrådet skrev under, og flere af dem var blandt talerne. Merete Due Paarup fra Radikale læste et digt, skrevet af en syrisk flygtning.

Benny Dall, byrådsmedlem for Enhedslisten spurgte statsministeren, hvodan hendes hjerte var blevet så koldt.

I sin tale takkede Benny Dall de syv andre byrådsmedlemmer, der havde skrevet under på brevet og sagde:

• Når man hører om de syriske flygtninge, der skal udvises og de syriske børn, der ikke kan komme hjem og om palæstinenserne, der sidder spærret inde i flygtningelejre på tredje generation, så kan jeg ikke være i det. Det er skammeligt. Det, vi står overfor, er så umenneskeligt. Så uforståeligt. Det er ikke muligt at forstå, hvor stor en ulykke, der rammer det enkelte menneske. Hvad er det, der får politikerne til at sige det, de siger. I går var der spørgetime i folketinget, hvor vores statsminister Mette Frederiksen blev spurgt om Syrien. Tillad mig at citere hende for, hvor koldt det kan blive, når man ikke har hjertet med længere. Hun siger, at der er jo ikke “uanede mængder af plads i Danmark til alle, der har behov.” Det lyder fandme som om, hun forholder sig til en hylde, der skal stå cornflakes på. Hun nedgør mennesker til noget, man kan flytte rundt på. Noget som ikke handler om lykke og fællesskab, men som handler om ting. Jeg vil bare sige til Mette. Hvordan er det lykkedes dig at fryse dit hjerte så hårdt, at du kan sige den slags. Du er ikke min statsminister, når du siger den slags. Mette, gør som os andre. Tø dit hjerte op. Lad syrerne bliver skillepunktet, den streg i sandet, hvor vi siger: Hertil og aldrig længere.

Tidligere udenrigsminister Villy Søvndal, SF var også blandt talerne. Han mindede om det arabiske forår, som da det kom til Syrien, blev slået brutalt ned af regimet.

Tidligere udenrigsminister Villy Søvndal, SF mindede om, at den diktator, syrerne flygtede fra, stadig er ved magten
  • Det, der skete, var at de blev mejet ned af Assads styrker. Der blev ovenikøbet anvendt giftgas mod den syriske befolkning. Derfor flygtede folk. Mange flygtede til nabolandene, Tyrkiet, Jordan og Libanon. Og så var der nogen, der kom til Europa og nogen der kom til Danmark. Assad sidder stadig ved magten. Han er fordømt af det internationale samfund. Det er ham, man nu vil begynde at sende flygtninge tilbage til.

De to socialdemokratiske byrådsmedlemmer Elvis Comic og Hamlaoui Bahloul har vist mod til at gå mod deres partifælle og statsminister Mette Frederiksen. Begge skrev under på protestbrevet til Mattias Tesfaye. På demonstrationen tog Hamlaoui Bahloul i sin tale klart afstand fra den lov, der gør det muligt at hjemsende flygtninge til lande, hvor deres liv er i fare.

Socialdemokraten Hamlaoui Bahloul protesterede mod den lov om flygtninge, der ligger til grund for den socialdemokratiske regerings politik.

Efter demonstrationen sagde Hamlaoui Bahloul, at selvom han går imod sit eget parti, har han på intet tidspunkt været i tvivl om, at det var det rigtige.

• Jeg kan slet ikke gøre andet. Det er mennesker, vi taler om. Jeg er et menneske som dem. Jeg er slet ikke i tvivl om, at de skal have støtte.