Budgettet er sminket. Enhedslisten vil have velfærd og beskatning af erhvervslivet

Enhedslisten vil som eneste parti i byrådet stemme imod det budgetforlig, som alle de andre partier fra SF til DF er blevet enige om.

• Budgettet er nemlig fuld af skrøner, og vi frygter, at det ender med fyringer af kommunalt ansatte, siger Enhedslistens byrådsmedlem, Benny Dall.

Når flertallet fremhæver, at budgetforliget både giver velfærd og en ny marina, så er de ifølge Benny Dall kommet helt derud, hvor de ikke kan bunde. For realiteten er, at der forud for budgetforliget er gennemført besparelser, der betyder, at både folkeskolen og børnepasningsområdet mister penge. Det fremgår bare ikke af tallene i budgettet.

• Det er fantastisk at høre, hvordan budgetpartierne taler om, at der bliver tilført penge til folkeskolen og børnene. Men det holder ikke, for partierne giver med den ene hånd og tager endnu mere med den anden, siger Benny Dall

På børneområdet tilfører budgetpartierne f.eks. godt en million kroner i 2018. Men allerede inden forhandlingerne gik i gang, havde de samme partier sparet cirka halvanden millioner kroner. Altså et minus på omkring en halv million kroner i 2018. Og besparelserne stiger de kommende år. Frem til 2021 vil der i alt være skåret fem en halv millioner kroner på børneområdet. Det går Enhedslisten ikke ind for.

• Derudover ved vi, at der kommer til at mangle 450 vuggestuepladser. Det koster omkring 100 millioner kroner at bygge dem, og det er der overhovedet ikke sat penge af til, siger Benny Dall

På skoleområdet er regnestykket det samme. I 2018 går besparelser og nye tilskud stort set lige op. Men de kommende år er der et stort minus. Frem til 2021 vil der i alt blive besparelser på 9.3 millioner kroner på skoleområdet. Det siger Enhedslisten også nej til. Der er brug for flere penge til at udvikle folkeskolen og støtte de svage elever. Med det kommende budget går det stik modsat ifølge Enhedslistens byrådsmedlem.

• Der er reelt tale om nedskæringer, fordi de penge, der tilføres, slet ikke modsvarer besparelserne. Og når der tales om 10 millioner kroner i en pulje til udbygning af daginstitutioner så er pengene reelt stort set allerede brugt på forhånd, idet 7.5 mio af dem skal bruges til medfinanciering af den daginstitution, man er i gang med at bygge i Sydvestkvarteret. Det er simpelthen et sminket budget

Enhedslisten frygter fyringer

Der mangler penge i kommunekassen til velfærd. Enhedslisten mener, at det er et uansvarligt budget, flertallet går ind for. Der bliver trukket tæt på 80 millioner ud af kommunens kasse.

• Der mangler penge i kassen. Budgettet giver et kæmpehul. Det er vi nødt til at gøre noget ved.

Men er det ikke den omvendte verden? Enhedslisten beskylder de borgerlige og de andre forligspartier for at bruge for mange penge. Er det ikke godt nok, at de bruger af kassen, når pengene går til borgerne i Kolding?

Nej, det er uansvarligt, når de bruger flere penge, end der er i kassen. Og hvis jeg skriver under på budgettet, bliver jeg medansvarlig for, de fyringer, der efter al sandsynlighed vil ske i de kommende år. Og det ønsker jeg ikke, siger Benny Dall.

Enhedslisten peger på, at byrådets tidligere beslutning om at lette dækningsafgiften er en foræring til erhvervslivet på bekostning af børn og skoleelevers velfærd og uddannelse.

Ved udgangen af 2017 har det kostet kommunekassen 82 millioner kroner. Ved udgangen af 2021 vil sænkningen af dækningsafgiften i alt komme til at have kostet 266 millioner kroner.

• Derfor skal vi have dækningsafgiften tilbage til det tidligere niveau. Det vil give penge i kassen, og de penge skal efter vores mening bruges til kernevelfærd, siger Benny Dall