Enhedslistens forslag til kommunens budget 2018 – 21

Enhedslisten
Budget 2018 – 21

Enhedslisten prioriterer kernevelfærd højt, og erkender at den på alle områder er under pres, ganske enkelt fordi der ikke er hænder og hoveder nok.
Så for os er bedre forhold og mere tid til medarbejdernes fokus på kerneopgaverne i det absolut centrale.
Vi erkender at kommunens økonomi er under pres. Det skyldes mange forhold, men de borgerliges lempelse af skat på erhvervslivet, ved at sænke dækningsafgiften, er afgørende for at vi står i den situation. Afgiftssænkningen har ved udgangen af 2017 kostet kommunekassen 82 mio. siden 2015. Såfremt det fortsætter som vedtaget vil det ved udgangen af 2021 have kostet 266 mio. kr.

Enhedslisten vil en anden vej. Fællesskabet skal prioriteres, og det koster. Derfor må der skaffes flere indtægter for at sikre et bedre serviceniveau. Det kræver at dækningsafgiften kommer tilbage på 2014 niveau, og det kræver at øvrige kommunale skatter justeres en smule. Det handler om grundskyld på jord og personskatter.

Det er et politisk valg vi træffer for at kunne forbedre vilkårene for især børn og børnefamilier, folkeskolen og de ældre.
Men det er også et valg der betyder at vi får mulighed for at rette op på de alvorlige mangler vi har på de fysiske rammer på skoler og tilbud for udsatte og handicappede børn.

Desuden prioriterer vi nytænkning på hele Jobcenterområdet.
Vi ønsker at alle skal have mulighed for at bidrage til fællesskabet på deres egen måde. Det kræver et mere rummeligt arbejdsmarked hvor der er plads til forskellighed.

I budgetforhandlingerne prioriterer vi følgende:

Bedre og billigere daginstitutioner
Lavere forældrebetaling.
Forældrebetalingen er efter vores opfattelse alt for høj. De nuværende satser er ca 3600 kr. om måneden for vuggestue, ca 3000 for dagpleje, ca 2000 for børnehave og ca 1900 for SFO.
Det er alt for højt, og stresser børnefamilierne unødigt.
Vi ønsker satserne ned til 2600 for vuggestue og dagpleje, og ca 1500 for børnehave og ca 1250 SFO, med håbet om yderligere nedsættelser især på SFO efter 2021.

Flere hænder.
Kommunens nuværende tildeling af økonomi til institutionerne er baseret på en model hvor der betales for 55% pædagogtimer og 45% medhjælpertimer.
Realiteten er at sammensætningen er 70% pædagoger og 30% medhjælpere. Det er den sammensætning lederne skønner er bedst for at løse opgaven.
Derfor foreslår vi at vi tildeler økonomi herefter. Det vil betyde flere hænder for 8,6 mio.
Kolding Kommune mangler vuggestuepladser. Det gør vi nu og behovet stiger de næste 2-5 år med yderligere 450 pladser. Dem skal der sættes penge af til at opføre og drive.
Vi skal væk fra den nuværende situation hvor forældre der ønsker en vuggestueplads ikke kan få det, men bliver tvunget ud i dagplejen.

Når der skal ydes en særlig indsats overfor et eller flere børn skal der være mulighed for at få straks-tildeling til den. Derfor ønsker vi afsat en pulje til det formål

Vi ønsker ikke at gennemføre de senest vedtagne besparelser på børneområdet, der især gik ud over specialområdet.

Forbedring af folkeskolen:
Enhedslisten ønsker at lærerne får bedre tid til forberedelse, forældresamtaler og alt det andet der betyder alt for folkeskolens sammenhængskraft.
Vi foreslår at lærerne i løbet af de næste fire år kommer tilbage på det samme undervisnings timetal som før skolereformen. Det er efter vores opfattelse en forudsætning for at få ro til at løse opgaven ordentligt.

Vi forslår at der afsættes en pulje til straks-tildeling hvis der opstår problemer i en klasse eller i et forløb. Det vil give forældre lærere og skoleledere mulighed for at reagere på udfordringer de ikke kunne forudse ved skoleårets start.

Skoledagene er lange. Især i 0 og 1. klasserne er det en udfordring. Der er intet til hinder for at de sidste timer på dagen er fyldt med alt andet end bøger og traditionelle skoleopgaver. Det vil vi gerne have skolerne bliver inspireret på.

En del elever i 8 – 10. klasser har mange andre udfordringer end det at gå i skole. Det præger deres senere uddannelsesforløb og ofte skader deres selvværd. Vi ønsker at få undersøgt om det kunne være gavnligt at Kolding Kommune driver et gratis efterskole tilbud til denne gruppe.

Vi ønsker ikke de vedtagne besparelser på skoleområdet gennemført. Vi synes det er synd at nedlægge Skatkammeret og at skære på naturvejledning og pædagogisk center. Og helt hen i skoven at spare på UU vejledningen.

Fastholdelse af serviceniveau til ældre.
Der bliver flere ældre i Kolding Kommune. Og der blive flere ældre der kræver særlig indsats.
Enhedslisten støtter Seniorudvalgets ændringsforslag om at fastholde det nuværende niveau.

Fritid og sport
Enhedslisten foreslår en kortlægning af hvorledes nye fysiske rammer kan understøtte nye aktiviteter i Get2Sport indsatsen i Munkevænget og Skovparken. Måske en ny multihal kan blive resultatet.

Vi støtter udvalgsforslag om indsats for at udsatte børn får mulighed for at deltage i sportsaktiviteter.