Enhedslistens valgkamp i Kolding har mange hjælpere

Folketingskandidat for Enhedslisten i Syd- og Sønderjylland, Rasmus Vestergaard Madsen, synes valgkampen er kommet godt igang.

“Højrefløjen står til at miste mange mandater. De højreorienterede har fyldt meget i medierne, men nu er klima kommet øverst på dagsordenen. Det er godt for liste Ø”

Ordene faldt på Enhedslistens aktivistmøde, hvor deltagerne besluttede, at de vil mødes i Enhedslistens lokaler hver mandag klokken 19 frem til valgdagen. Møderne er for alle, der vil hjælpe Enhedslisten i valgkampen.

Aktivisterne organiserer blandt andet plakatopsætning og uddeling af løbesedler. Og når Pernille Skipper onsdag d. 15 maj klokken 15 kommer til Aabenraa skal det gøres til en fest med så mange deltagere fra Kolding som muligt. Det samme gælder, når der er klimastrejke ved Rådhuset i Kolding d. 24 maj. Her gælder det om at skabe stor lokal opbakning.

Rasmus Vestergaard Madsen tror også på, at spørgsmålet om pensionsalder kommer til at fylde i valgkampen.

“Alle partier undtagen Enhedslisten er med i velfærdsforliget, der betyder, at pensionsalderen vil stige løbende de kommende mange år. Jeg kan selv først komme på pension, når jeg er 74  år gammel. Jeg tvivler på, at jeg kan passe køer så længe. Enhedslisten vil stoppe den stigende  folkepensionsalder. Derudover skal det være muligt at forlade arbejdsmarkedet efter 40 års arbejde.”

Johanne vil være aktiv

Johanne Borup Jensen til højre i billedet vil være aktiv for sine børns skyld.

En af dem, der vil give liste Ø en hånd i valgkampen er Johanne Borup Jensen. Hun er frivillig i foreningen New Start Kolding, der hjælper flygtninge, asylansøgere og danskere med ondt i økonomien. Fornylig meldte hun sig ind i Enhedslisten

“Da jeg kom på efterløn, fik jeg mere tid til at tænke over tingene. Måske ikke så meget på mig selv, men på mine børn og måske får jeg også nogle nogle børnebørn engang. Det var ligesom ikke nok at sætte sit kryds ved Enhedslisten”, siger Johanne Jensen, der  besluttede også at være aktiv for partiet.

“Det er noget med en grøn politik, at gøre noget for flygtninge og at arbejde for en værdig alderdom, hvor man kan stoppe arbejdslivet, før man bliver ødelagt”.

Vanvittigt at smide folk ud af deres hjem

Benny Dall, der sidder for bordenden, kalder det vanvid at nedlægge gode familieboliger i stedet for at løse de sociale problemer

Enhedslistens byrådsmedlem, Benny Dall foreslog at give kampen mod ghettoplanen særlig fokus i den lokale valgkamp. Ghettoloven betyder, at boligforeningerne i Skovparken/Skovvejen og i Munkebo tvinges til at nedlægge familielejligheder. I Skovparken/Skovvejen betyder det, at der skal fjernes 479 boliger. Fem blokke skal rives ned i Skovparken.

I folketinget stemte Enhedslisten, Alternativet og de Radikale imod ghettoloven. I Koldings byråd var det kun Enhedslisten, der stemte imod de konkrete planer for nedrivning.

“Det er en tragisk situation, som Enhedslisten vil rejse i valgkampen. De mennesker, man vil smide ud, får jo ingen hjælp. Ud over nedrivninger af boliger vil også seks børneinstitutioner være lukningstruede. For eksempel må institutionen “Tusindfryd” kun optage 10 nye børn fra området årligt. Resten skal komme udefra, hvilket selvfølgelig ikke vil ske. Derfor vil institutionerne uddø. Det bliver et vildt virvar, hvor alle ramte kommuner i landet får kæmpe problemer”, siger Benny Dall.

Selvom der i både Skovparken og Munkebo løbende sker fremskridt både socialt og uddannelsesmæssigt, slipper områderne ikke for at blive ramt af ghettoloven. Det forventes, at Munkebo og Skovparken vil være af ghettolisten i 2021, men boligerne skal rives ned alligevel. Og det er lejernes egne penge, der skal bruges til at nedlægge lejligheder.

Derfor vil Enhedslistens valgkamp rykke massivt ud i Skovparken og Munkebo. Og liste Ø vil spørge blandt andre SF og Socialdemokratiet om, hvordan de to partier kan gå ind for at nedlægge lejligheder for lejernes egne penge i stedet for at bruge pengene på at løse de sociale problemer, der er i området.

Enhedslisten kalder nedrivning af boliger for vanvid. Det vil du komme til at høre meget mere om i den kommende tid.