Havnens store virksomheder tager godt imod rødt firkløvers vison om en grøn havn i Kolding

Havnen skal ikke lukkes. Den skal være grøn. Venstrefløjen i byrådet har en vision.

SF, Enhedslisten og løsgænger Hanne Dam har i fællesskab fremlagt en plan for, hvordan havnen kan blive en del af Koldings grønne omstilling. Havnens store virksomheder er positive.  

Jesper Hansson, direktør Svane Shipping: “Tænk, hvis vi kan vi blive Danmarks grønneste havn.”

Alle byrådets partier besluttede ellers sidste år, at der ikke er plads til både by og havn i Kolding, og at erhvervshavnen derfor skal nedlægges. Men nu opfordrer de fire byrådsmedlemmer til at ændre beslutningen.

Det Røde Firkløver fremlægger her de fælles visioner for en grøn havn. Firkløveret består af Hanne Dam, løsgænger, Mette Voss, SF, Hans Holmer, SF og Benny Dall, Enhedslisten

Hans Holmer, SF: “Vi havde alt for kort tid til at tage beslutningen sidste år. Der ligger en selverkendelse i det. Vi er blevet klogere. Vi mener ikke det skal være enten by eller havn. Vi mener, der skal være plads til begge dele. Desværre har den grønne fremtid ikke spillet en særlig rolle i debatten om havnens fremtid. Nu forsøger vi at sætte en ny dagsorden for havnens fremtid.”

Benny Dall, Enhedslisten: “Det er vigtigt, at få sat en retning for, hvordan havnen får en plads i en grøn omstilling. Vores vision er, at få flere dagligvarer ind af søvejen. Jens Holmsvej skal lukkes og Nordhavnen skal forbindes med skinnerne. Vi skal satse på fossilfri transport.”

Se Det Røde Firkløvers visioner for havnen herhttps://kolding.enhedslisten.dk/havnen-har-en-fremtid-men-den-skal-vaere-groen/

Havnens store virksomheder er positive

Flere af havnens største virksomheder deltog på pressemødet, hvor Firkløveret fremlagde visionerne for en moderne og grøn havn. Og reaktionen var positiv.

Peter Grau, direktør Grau Shipping: “Det ville se underligt ud, hvis vi tre direktør rejste os og klappede af forslaget. Men vi er virkelig positive. Vi vil meget gerne i dialog, men vi blev kørt over, da beslutningen blev taget.”

Tre glade direktører: Michael Frihagen, H. Daugaard, Jesper Hansson, Svane Shipping og Peter Grau, Grau Shipping er positive overfor SF, Enhedslisten og Hanne Dams havneudspil

De tre direktører er glade for opfordringen til dialog. De føler alle, at de blev taget med bukserne nede, da byrådet besluttede at lukke havnen.

Jesper Hansson, direktør, Svane Shipping: “Jeg fik bare en mail om, at havnen skal lukke. Det er jo at kortslutte processen. Det er modigt af jer, at selvom I sagde ja til lukning i første omgang, så tør I alligevel komme med et andet forslag nu.”

Michael Frihagen, direktør H. Daugaard: “Vi mener, der er plads til både by og havn. Vi skal også forandre os. Det er klogt af jer at tage det miljømæssige med ind i det. Vi tænker også grønt hver eneste dag. Både fordi der er økonomi i det, og fordi det handler om ansvarlighed. ”

Foto: Sten Bøgild Frandsen, Kolding Kommune
Planerne om en grøn havn er en langsigtet vision

Venstrefløjens havneudspil er ikke et forslag, der kan gennemføres på få år. Der er tænkt i de store linier for Koldings udvikling de næste tredive år. Planen indebærer at havnens aktiviteter over en årrække skal flytte fra Sydhavnen til Nordhavnen, og at Jens Holms Vej lukkes for trafik for at give erhvervshavnen mere direkte adgang til skinner og godstog. Et perspektiv havnens virksomheder både bakker op og ser som en realistisk løsning.

Hvis firkløverets visioner bliver til virkelighed, skal den voldsomme trafik, der allerede idag plager havnen, føres en anden vej gennem byen.

Hans Holmer, SF: “Vi forestiller os, at der i stedet skal laves en trafikforbindelse over eller under fjorden. Det handler også om Koldings infrastruktur. Det her er en langsigtet vision.”

Efterhånden som havnevirksomheden ophører på Sydhavnen, vil der opstå et helt nyt område med plads til andre aktiviteter som for eksempel alternative virksomheder og socialøkonomiske virksomheder. På længere sigt er det meningen, at der skal være boliger.

Benny Dall, Enhedslisten: “Nu får vi se, hvad der kommer ud af det. Vi ved ikke, hvor pengene skal komme fra, men det finder vi ud af, hvis vi beslutter os for at gå den vej. Vi vil gerne have et dialogforum med flere andre partier, fagforeninger og erhvervsorganisationer. Det her er første skridt.”