Hellere omsorg, pleje, gode skoler og daginstitutioner.

Endelig er vi kommet dertil at byens mest attraktive projektgrund på Holmsminde/Riberdyb udbydes til boligbyggeri. Det hilser Enhedslisten velkommen.

Nu skal vi så bare sørge for at det nye boligområde giver plads til grønne rekreative rum og oplevelser, og ikke plastres til med P pladser.

Derfor stillede Enhedslisten forslag om at der ikke opføres P huse med plads til 582 offentligt tilgængelige P pladser.

Det gør vi af flere grunde.

For det første har Kolding Kommune ikke råd. Kassen er mere end tom, og det giver ingen mening at skære hårdt på omsorg, pleje, skoler og daginstitutioner, for at bruge 75 millioner på gratis P pladser. Biler, asfalt og nye lyskryds må efter vores mening komme i anden række når der skal prioriteres.

For det andet kommer P pladserne til at fylde enormt meget. De 582 P pladser fylder omkring 20.000 m2. Til sammenligning kommer området til at rumme boliger og erhverv på i alt 45.000 m2. Så P pladserne kommer til at koste rekreative områder, begrænse mulighederne for ordentlige adgangsveje for bløde trafikanter, og stjæle pladsen for alt det grønne vi mangler så hårdt i bymidten.

Også her er vores holdning klar: hellere mennesker og levende rum i byen end biler.

Vores forslag blev stemt ned af samtlige andre partier. Vi håber de kommer på andre tanker inden byrådet skal tage endelig stilling. Nu har vi trods alt med held kæmpet mange år mod tåbelige outletplaner og andet. Så mon ikke fornuften sejrer igen, så vi ikke ødelægger en rekreativ perle med grimme P huse.