Helt sort at bruge millioner på flere parkeringspladser i Koldings nye Å bydel

Bilerne ud af centrum? Glem det! Sådan siger flertallet i byrådet.
På det første byrådsmøde efter valget lagde flertallet ud med at vedtage endnu flere parkeringspladser i Koldings centrum. Enhedslisten foreslog, at vi begynder den grønne omstilling nu og i stedet planlægger en by med færre biler. Alle andre partier gik dog ind for at bygge to nye parkeringshuse i den nye bydel ved åen.

Fremtiden kalder på, at vi kører mindre bil. Det får betydning for, hvor mange nye parkeringspladser vi skal have inde midt i Kolding. Sådan lød det fra Enhedslisten, da byrådet behandlede sagen om helhedsplanen for det nye boligområde for Riberdyb/Holmsminde.
“Vi hilser den nye Kolding Å bydel velkommen. Den overordnede plan er god og indfrier mange af de krav og ønsker Enhedslisten har haft undervejs. Men at bygge to P huse i området er bare for meget,” siger Enhedslistens byrådsmedlem Benny Dall.
Enhedslisten anerkender, at der er behov for parkeringspladser, når der bygges nye boliger i bydelen. Men to nye P huse fylder ganske enkelt for meget i forhold til de arealer, der i øvrigt er til ophold. I dag er der omkring 500 offentlige P pladser i området. Det antal vil byrådet øge til over 700 P pladser.
Enhedslisten foreslog på byrådsmødet, at nøjes med 490 parkeringspladser. Dermed behøver kommunen kun at bygge ét parkeringshus. For at undgå at det bliver for højt, kan det eventuelt kombineres med at bygge to ekstra etager ovenpå Føtex parkeringshuset.
Forslaget vil spare kommunekassen for cirka 30 millioner kroner, som i stedet kan bruges på at gøre bydelen mere grøn og rekreativ for borgerne.
Enhedslisten arbejder for mere kollektiv trafik og gode cykelstier, fordi der er bedre for miljø og for borgernes sundhed.  Med byrådets beslutning om flere parkeringspladser i midtbyen fortsætter mange års favorisering af bilerne. Og dermed også utrygheden for cyklisterne. Det er en helt forkert udvikling, mener Enhedslisten.
Tal fra Vejdirektoratet viser, at der er kommet færre cykler på vejene, og at det er blevet farligere at cykle i Danmark: “I perioden fra 2009 til 2019 er tilskadekomne og dræbte cyklister steget med seks procent, mens antallet af tilskadekomne og dræbte bilister, motorcyklister, knallertkørere og fodgængere i samme periode er faldet. Dermed er cyklister den eneste trafikantgruppe, hvor der var fere tilskadekomne og dræbte i 2019, end der var 2009.”
Benny Dall mener, at det er på tide, at Koldings politikere lever op til de grønne valgløfter
Selvom Enhedslisten fra næste år ikke længere er repræsenteret i byrådet, vil partiet fortsat være Koldings grønne og røde stemme. Klimaomstillingen kan ikke vente på byrådspolitikere , der stadig har alt for meget benzin i blodet.
Benny Dall:
“Fremtiden venter ikke. Den er her nu. I 2030 skal vi nå 70% reduktion af CO2. Det kræver nytænkning, især om hvordan vi transporterer os. Beslutningen om to nye parkeringshuse er udtryk for, at nogen stadig tror, vi kan udsætte beslutningerne om, hvordan vi tager hensyn til klimaet. Det kan vi ikke. Lad os bygge færre P huse, og bruge pengene på nye løsninger.”