Kender du Selma og Rasmus ? To unge sydjyske kandidater fra Enhedslisten

De gør alt, hvad hvad de kan for at male Sydjylland rødt og grønt. Selma Bolø på 24 år og Rasmus Vestergaard Madsen på 31 år er to af de unge kandidater fra Enhedslisten, du kan stemme på i Sydjylland.

Selma Bolø

Selma Bolø er studerende.
Sagt af Selma Bolø: Da jeg var lærervikar, var jeg med, da 2. klasse skulle tage national test. De mange timer foran skærmen med pres på deres små hoveder gjorde, at størstedelen af børnene brød sammen i frustration. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt at byde børn.
Derfor er jeg stolt af at være en del af Enhedslisten, der blandt andet vil øge trivslen blandt børn og unge ved at fjerne karakterer i folkeskolen og det første år på ungdomsuddannelserne. Og så vil vi afskaffe nationale test. Børn skal ikke stresse over karakterer. Børn skal have lov til at være børn, og udvikle sig uden stress og jag
Billigere og bedre offentlig transport er et er af de emner, Selma Bolø  brænder for, og som hun også mærker en stor interesse for hos de unge. For eksempel til valgdebat på Rosborg gymnasium i Vejle:
“Både før og efter debatten snakkede jeg med elever om behovet for bedre kollektiv transport. I Enhedslisten vil vi halvere prisen på kollektiv transport og bevare busruter, der står til at blive lukket. På den måde sørger vi for, at den kollektive transport, som er det klimavenlige valg, også bliver det nemme og økonomisk ansvarlige valg 🌿
Lige nu er det nemlig sådan, at mange i Jylland har svært ved at komme rundt, hvis de ikke har en bil. Sådan burde det ikke være.
Vi står med katastrofale klimaforandringer foran os, og den ene forsker efter den anden peger på, at det er et opgør med den fossile industri, der for alvor vil gøre en forskel. Derfor synes jeg det er utrolig dumt, at kollektiv transport er både dyrt og uoverskueligt, når det lige præcis er en løsning for de mange og for klimaet.”
Rød-Grøn Ungdom i Kolding i valgkamp med Selma Bolø: “Frida og jeg har i dag gået vores første dør-til-dør! Det var mega fedt at prøve, og vi er så glade for at @selmabjoerg ville hjælpe os!”
  • Vi vil indføre en høj ensartet CO2 afgift, så dem der sviner mest, skal betale mest.
  • Vi vil gøre tandlæge gratis for alle, så det ikke er størrelsen på din pengepung, der afgør hvorvidt du kan komme til tandlægen.
  • Vi vil styrke psykiatrien, så de lange ventetider kan blive reduceret. Samtidig vil vi differentiere behandlingsgarantien, så vi kan hjælpe dem, der har mest brug for det først.
  • Vi vil sæt loft over lejen, så der er flere billigere boliger. En hjælp der er nødvendig for unge, lavindkomstgrupper og socialt udsatte.
Sagt af Selma Bolø: Det klingede hult, da nærmest alle partiledere i den indledende partilederdebat sagde ja til, at sygeplejersker og sosu-assistenter skal have mere i løn. Lige præcis dét har Enhedslisten kæmpet en ensom kamp for de sidste 15 år.
Tjenestemandsreformen skal afskaffes, så fagene under denne reform ikke længere aflønnes dårligere, bare fordi de er kvindedominerede.
Pædagoger, rengøringsassistenter, sygeplejersker og sosu-assistenter skal anerkendes for deres vigtige arbejde ved at få en fair og lige løn. Jeg håber de husker, hvilket parti der har deres ryg, når de sætter deres kryds d. 1 november – både før og efter et valg

Rasmus Vestergaard Madsen, uddannet økologisk landmand og socialpædagog:

Sagt af Rasmus Vestergaard Madsen i valg debat med Eva Kjær Hansen:

Kan vi få et klart svar, @Eva Kjer Hansen?
Jeg spurgte dig i går, på vores sejltur på Lillebælt med sejlskibet Frem, men du gav mig intet svar.
Så nu prøver jeg igen.
For jeg synes faktisk det er vigtigt.
Vil Venstre, Danmarks Liberale Parti tilbagerulle trawlforbuddet i Lillebælt, Storebælt og Det sydfynske øhav?
Og vil Venstre droppe planerne om marine naturnationalparker i Lillebælt og Øresund?
Efter flere års kamp er det endelig lykkedes os at sikre små fremskridt for vores nødlidende havmiljø.
Jeg synes derfor vælgerne omkring Lillebælt fortjener et klart svar, inden de skal ned og sætte deres kryds på tirsdag.
Vil du give de mange mennesker, der er optaget af at få livet tilbage i havet, et klart svar, Eva Kjer Hansen?

Hvorfor valgte du at blive medlem af Enhedslisten?

• Den store grund er, at som barn ville jeg gerne være landmand. Mine forældre var sådan nogle, der købte økologisk mælk, og min far havde bygget vindmøller i Thy i firserne. Så vi snakkede rigtig meget om klima, bæredygtighed, genbrug og økologi. Så jeg skulle selvfølgelig være økologisk landmand. Og så kunne jeg også se, at hvis jeg og måske mine børn skal få lov at leve på denne klode, så er vi nødt til at gøre noget ordentligt ved klimaet. Og der sagde Enhedslisten 100 procent vedvarende energi og 100 procent økologi. Og det skal selvfølgelig være 100 procent.

Senere har jeg bygget en social dimension på. Det var ikke det, der var “driveren” i begyndelsen. Men jeg synes både, vi skal passe på kloden og sikre en fair fordeling af de resourcer, der er. Vi skal stoppe nedskæringer af vores velfærd for almindelige mennesker.

Rasmus Vestergaard har været i folketinget ad flere omgange, hvor han har været midlertidig stedfortræder for Nikolai Villumsen og Henning Hyllested. I den tid har han nået at være landdistriktordfører, miljøordfører, naturordfører, transportordfører og turismeordfører.
Sagt af Rasmus Vestergaard Madsen i valgkampen: Ingen børn skal vokse op i fattigdom!
Som pædagog har jeg set, hvordan det påvirker børn allerede, fra de er helt små.
Det er for mig at se en af de allervigtigste grunde til at stemme rødt til folketingsvalget.
Vi har presset Mette Frederiksen til at løfte 9200 børn ud af fattigdom. Men der er stadig 30.000-40.000 børn, der har en barndom i fattigdom. Nu skal de med.
Men det kan også hurtigt gå den gale vej igen!
Sidst, blå blok havde regeringsmagten, blev titusindvis af børn fattigere.
Deres forældre fik sværere ved at købe helt basale ting som vintertøj eller medicin, og børnene ved at deltage i fællesskabet på lige fod med deres venner og klassekammerater.
Det vil ske igen, for Venstre vil nemlig genindføre bl.a. kontanthjælpsloftet.

Her kan du se alle de kandidater, Enhedslisten har stillet op i Sydjylland.

1. Søren Egge: Vejle Syd og Kolding Syd https://kolding.enhedslisten.dk/toemrer-landmand-og-folketingsmedlem-soeren-egge-har-baade-praktisk-og-politisk-erfaring/

2. Rasmus Vestergaard Madsen: Esbjerg By og Aabenraa

3. Sarah Nørris: Esbjerg Omegn

4. Johanna Precht: Sønderborg