Lærerne: Hvad vil Kolding kommune egentlig med folkeskolen?

Lærerne i Kolding har gennemskuet de pæne ord, om at byrådsflertallet i det kommende budget vil tilføre flere penge til skolerne. Virkeligheden er en anden, siger lærernes kredsformand, Anders Petersen

• Vi har oplevet besparelser i indeværende år på 11 millioner kroner, så uanset hvordan du vender og drejer det, mister skoleområdet mange penge, siger Anders Petersen

I et åbent brev fra lærerne til byrådet uddyber, Anders Petersen, hvad nedskæringerne reelt betyder:
Det viser sig desværre, at indeværende valgperiode har været én lang nedprioritering af folkeskolen. Konsekvenserne er blandt andet, at lærerne får stadig mindre tid til at forberede og efterbehandle deres undervisning, samt mindre tid til relationsarbejde med den enkelte elev og de enkelte forældre. Konsekvenser der påvirker undervisningens kvalitet og arbejdet med at bryde den negative sociale arv, omsorgen for den enkelte elev, og det at sikre den enkelte elev passende faglige udfordringer i forhold til elevens muligheder. Sammenfattende bliver det umuligt at levere den kvalitet i undervisningen, som elever og forældre rettelig kan forvente.

• Alle politikerne har nikket ja, når vi har forklaret, at der er brug for flere lærere i en presset folkeskole. Alligevel har de valgt at give pengene til andre områder. Det er skidt, for man skal huske, at Folkeskolen er den sidste samlede kulturinstitution, hvor alle skal mødes her i livet. Derfor skal man pleje den i stedet for at tage penge, siger lærerkredsens formand.

Her kan du se hele det åbne brev, som Kolding Lærerkreds har sendt til byrådet:

Åbent brev til Kolding Byråd – Kolding Lærerkreds – Kreds 111