Landmand og folketingskandidat: Mere grønt, mere lighed og mere mangfoldighed

Rasmus Vestergaard Madsen, er Enhedslistens spidskandidat i Kolding. Hvem er han?

Du er økologisk landmand. Hvordan skal dansk landbrug se ud. Hvilke forandringer skal der ske?

Danmark skal stadig være et landbrugsland, men vi skal have et landbrug, der også kan være en del af svaret på de klimaudfordringer, vi står over for. Vi skal have et landbrug, som ikke bruger sprøjtemidler, der ender i vores drikkevand og vores fødevarer. Vi skal have et landbrug, hvor dyrene har det godt. Jeg synes målet må være, at alle dyrene kommer ud. Og så skal vi have et landbrug, der også har en høj grad af naturværdi, og som vores miljø kan holde til. Særlig vores vandmiljø er presset idag.

Er det et mindre landbrug, vi skal have i Danmark?

Ja, vi skal have mere natur og mere skov, men det hele skal ikke være en stor naturpark. Vi har en særlig unik, god jord i Danmark og gode forhold til at skabe fødevarer. Det skal vi udnytte og gøre det, Danmark har været gode til på andre områder med f.eks. vindmøller høreapparater, stomiposer og isolering. Her er vi gået foran og har sagt: Det er det, vi skal have i fremtiden. Det har andre også brug for. F.eks den grønne strøm og et hus, der er isoleret. Det kan vi også gøre med de grønne fødevarer. Vi kan jo lave morgendagens grønne fødevarer, som i højere grad er vegetabilske. Produkter og know how, der også kan eksporteres. Der kan vi være foran, hvis vi er innovative. Der er landbruget er jo tungt lige nu. Men vi har vist på andre områder, at vi kan, så det tror jeg også, vi kan på landbrugsområdet.

Hvilke emner synes du, er de vigtigste i det valg, der kommer?

Jeg synes det, der burde stå øverst på dagsordenen hos alle – ikke blot i ord, men også i handling – det er jo klimaforandringerne. Vi har ti år. Vi er så presset, at selv skoleeleverne er begyndt at strejke og heldigvis for det!

Klimaforandringerne bør stå over alt andet. Men derudover synes jeg, at vi skal have bremset den ulighed, vi ser vokse både i Danmark og i resten af verden.  Vi skal give flere mennesker muligheder. Vi skal give flere mennesker tryghed og frihed.

Og så synes jeg, vores menneskesyn er vigtigt. Den måde, der bliver talt på – særligt om flygtninge og indvandrere –  er dybt problematisk. Hvordan man taler ned til folk. Hvordan man tillægger folk forskellige meninger på baggrund af deres hudfarve. Vi har i den sammenhæng en stor opgave med at sikre et meget mere mangfoldigt samfund, hvor der både er plads til folk, der er brune i huden og folk med en anden seksualitet, end den der er fremherskende. Plads til folk, der gerne vil skifte køn. og mere plads til kvinder. Et feministisk blik på måden at lave politik på.

Grønt, og mere lighed og mangfoldighed! Det synes jeg, bør være temaerne.

Du har vikarieret som folketingsmedlem i en periode. Hvad har du bedrevet?

Jeg har blandt været med til omkring dyretransporter at lave et flertal uden om regeringen, eller det troede vi, vi havde. Der har været store problemer med de 29.000 svinetransporter, der er ud af landet om året. Og der har været problemer med de logbøger transportørerne skal lave, hvor de blandt andet skal skrive, hvornår grisene får hvil. Der ligger tusinde sager hos fødevareministeren, som man ikke har fulgt op på. Og der har været fejl og mangler i dem. Der lavede vi et flertal uden om regeringen med Enhedslisten, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, hvor vi krævede, at vi vil have 100 procent kontrol med alle lastbilerne, inden de kører ud af landet. Men Dansk Folkeparti endte så med at falde til patten og lave en aftale sammen med regeringen, hvor de sagde, at nu er der styr på svinetransporterne. Men allerede efter en måned var der en ny stor sag, fordi der årligt dør mellem  7000 og 9000 grise, når de kommer til samlestederne. Og det har fødevarestyrelsen ikke styr på. Derfor indkaldte vi igen Miljø- og Fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen i samråd for at spørge om, hvorfor det sejler sådan i Fødevarestyrelsen.

Udover det, har jeg brugt en del tid på den nye hjemløselovgivning, som jo reelt er en kriminalisering af at være hjemløs og sove på gaden. Tanken var, at det skulle ramme romalejre, men den rammer jo specielt hjemløse i København, der sover på gaden. Der har vi haft Justitsminister Søren Pape Poulsen i samråd, men han er hverken til at hugge eller stikke i. Til trods for, at der ikke er kommet færre hjemløse. De er til gengæld bange, og de gemmer sig.

Rasmus Vestergaard Madsen er født juni 1991 og er opvokset i Århus.
Han er uddannet økologisk landmand fra Kalø Økologisk Landbrugsskole og pædagog fra VIA i Århus. Til daglig arbejder Rasmus som landmand og pædagogisk medarbejder på et opholdssted for unge med autisme.

Hvorfor valgte du at blive medlem af Enhedslisten?

Den store grund er, at som barn ville jeg gerne være landmand. Mine forældre var sådan nogle, der købte økologisk mælk, og min far havde bygget vindmøller i Thy i firserne. Så vi snakkede rigtig meget om klima, bæredygtighed, genbrug og økologi. Så jeg skulle selvfølgelig være økologisk landmand. Og så kunne jeg også se, at hvis jeg og måske mine børn skal få lov at leve på denne klode, så er vi nødt til at gøre noget ordentligt ved klimaet. Og der sagde Enhedslisten 100 procent vedvarende energi og 100 procent økologi. Og det skal selvfølgelig være 100 procent.

Senere har jeg bygget en social dimension på. Det var ikke det, der var “driveren” i begyndelsen. Men jeg synes både, vi skal passe på kloden og sikre en fair fordeling af de resourcer, der er. Vi skal stoppe nedskæringer af vores velfærd for almindelige mennesker. Det oplevede jeg meget konkret dengang. Kommunerne ville lave besparelser på skolerne, og det ville vi ikke finde os i. Der var jeg med til at lave en blokade af skolen. Og jeg oplevede følelsen af, at man faktisk kunne gøre noget sammen. At når vi stiller os skulder ved skulder, så taler vi med en større stemme. Så sagde jeg: Ok, det skal jeg være en del af! Jeg har været medlem af Enhedslisten siden jeg var 14 år. Og jeg har været folketingskandidat i 10 år i både Århus, Randers og nu i Kolding.