Nu kommer den dialog, mange har efterlyst. Enhedslisten er glad for at havnen overlever

Enhedslisten er begejstrede over, at Kolding Havn overlever, og at den skal være mere grøn. Byrådets beslutning kommer efter, at det Røde Firkløver bestående af SF, Enhedslisten og løsgænger Hanne Dam brød byrådets forlig om helt at lukke havnen. Bruddet førte til en heftig debat, der nu er endt med, at alle partier i byrådet bakker op om en ny plan.

Klik på linket herunder for at læse mere om visionerne:

Benny Dall, Enhedslisten:

• Det vigtigste er, at vi nu er færdige med at tale om lukning af havnen, fordi søtransport er vigtig for den grønne omstilling. Jeg er også glad for, at erhvervslivet har meldt tilbage, at mere grøn søtransport også er deres højeste prioritet. Det er et kæmpe skridt. Der er stadig problemer med den store oplagring, de store siloer og lastbiltransporten, som havnen må forholde sig til i den proces, der kommer nu. Der ser jeg frem til.
Havnen er reddet, men betingelsen er, at den fremover skal være mere grøn., understreger Benny Dall

Da Firkløveret brød forliget, fremlagde de samtidig et nyt forslag, hvor der både er plads til by og havn. Enhedslisten erkender, at det er usædvanligt at bryde et forlig, men mener ikke, der var andre måder at gøre det på.  Formålet var at få den dialog om havnen, som mange koldingensere har efterlyst.

Benny Dall siger:

• Hvis man vil noget i politik, skal man vælge et boldtræ, der passer til formålet. Vi vidste godt, at hvis vi skulle ud af forliget og samtidig få en alvorlig diskussion og en alvorlig eftertanke , så skulle vi vælge et rigtigt stort boldtræ. Derfor brød vi forliget. Det er jo en kalkuleret politisk risiko, man løber for at blive sat i skammekrogen og aldrig komme tilbage. Forløbet efterfølgende har vist, at vi fik en spand skidt i hovedet, og det skulle vi have. Men jeg synes også, at det hurtigt kom på sporet igen, og at der blev lyttet til, at der nu var en ny virkelighed. Så boldtræet virkede. Vi er kommet videre.

Byrådet har afsat et halvt år til dialog om den endelig udformning af visionerne for Kolding Havn. I debatten deltager blandt andet byrådspolitikerne, havnens virksomheder og fagforeninger. En del af debatten vil komme til at handle om de daglige trafikpropper på Jens Holmsvej.

Benny Dall:

• Inderhavnen har været udlagt til offentligt formål i masser af år. Grunden til at vi ikke bruger det til noget, er at man ikke kan slippe levende over trafikken på Jens Holmsvej, så det er en bunden opgave, vi som byråd skal løse. Det koster penge, og det må vi prioritere.
Der er afsat et halvt år til debat om visonerne for en havn, der er grøn og kæder byen sammen med en aktiv erhvervshavn

I juni 2020 beslutter byrådet den endelige plan for, hvordan erhvervshavnen, byen og fjorden skal bindes sammen i de næste mange år.