Søren Egge på EWII møde: Høje energipriser rammer de fattigste hårdest. Vi vil forhøje grøn check

Energikrisen og prisernes himmelflugt berører mange mennesker og interessen for at deltage i valgmøde hos energiselskabet EWII var overvældende. Der var fuldt hus.

Enhedslistens energiordfører Søren Egge Rasmussen indledte sit oplæg med at understrege, hvor meget det betyder for den grønne omstilling, om det er rød blok eller de borgerlige, der har magten.

• Jeg har været energiordfører for Enhedslisten i syv år. De første fire år var ret kedelige. Det var mens Lars Løkke var statsminister. Vi lavede en eneste energiaftale. De sidste tre år er der lavet 107 aftaler på det grønne område, og Enhedslisten er med i de fleste. Den vigtigste er klimaloven. Det er den klimalov, vi fik igennem efter at have haft et klimavalg for tre år siden. Jeg håber også det næste valg bliver et klimavalg.

Opsøg en modstander

Politikerne fik kun lov til at lave et kort oplæg. Derefter foregik mødet på den måde, at deltagerne kunne opsøge de otte politikere, der var inviteret og få en snak med dem ved deres bord.

EWII opfordrede til at man opsøgte en af de politikere, man var uenig med. Den ide tog vi til os og opsøgte fluks Venstres energiordfører, Carsten Kissmeyer. Han opfordrede i sit indlæg blandt andet til, at vi skal have mere biogas. Biogas er ifølge Enhedslisten og mange eksperter slet ikke en bæredygtig energiform. Til gengæld er den en solid indtægt for landbruget, hvor svineproducenter scorer milliarder af kroner på støtte til gyllegas. Der er måske en sammenhæng der.

Vi spurgte nu om noget helt andet. Venstre vil skaffe penge til grøn omstilling ved at sælge Ørsteds vindmølleforretning på et tidspunkt, hvor det er blevet klart for mange, at Danmark ikke skal være afhængige af russiske eller mellemøstlige olie- og gasselskaber.

Venstres energiordfører, Carsten Kissmeyer vil sælge Ørsteds vindmølleguldæg.

Hvorfor vil Venstre i den situation sælge ud af dansk infrastruktur?

• Vindmølleforretningen er ikke infrastruktur. En meget stor del af det er faktisk i England og mange andre lande, og det har ikke noget med Danmark at gøre.

Er du tryg ved, at det kan være kapitalfonde, der køber?

Det kommer an på, hvem vi vælger at sælge til. Jeg er slet ikke nervøs ved det. Rigtig meget af den elproduktion, vi har idag, den er ejet af private eller pensionskasser.

Vi viderebringer Venstres budskab til Søren Egge Rasmussen, der tygger lidt på det og siger:

• Venstre vil sælge en stor del af vores arvesølv. Hvis stor ekspertise som den danske viden om vindmølleenergi er på statens hænder, kan vi alle gøre brug af det. Venstres forslag er en ny Dong sag, som jeg ikke håber, der bliver flertal for.

Enhedslisten vil en hel anden vej. Der skal satses massivt på vedvarende energi, siger Søren Egge Rasmussen

• De højere priser gør jo, at det bliver endnu mere fornuftigt, at omstille til vedvarende energi. Ikke kun på grund af klimaet, men også på grund af forsyningssikkerheden, vores egen sikkerhed.  Derfor skal vi firedoble udbygningen af den vedvarende energi, og vi skal lave langt flere energibesparelser. Når vi står her i et energiselskab idag er det oplagt, at vi skal frem til en meget mere intelligent styring af vores el og varmeforbrug. Vi har brug for stærke andelsejede energiselskaber.

Liste Ø vil hæve den grønne check

De høje el og varmepriser var naturligvis vigtig for alle på mødet. De rammer alle, men nogen er hårdere ramt end andre.

• De høje energipriser rammer de fattigste hårdest. Vi har ikke hjulpet nok indtil videre. Der har Enhedslisten et inflationsudspil, hvor vi går ind og hæver den grønne check for to millioner danskere. ikke fordi der er to millioner fattige, men det vil hjælpe rigtig mange mennesker med at få deres budget til at hænge sammen.

Se hele Enhedslistens forslag til hjælp af de hårdest ramte danskere: