Interview med Pernille Skipper: Vores 100 dages program giver forbedringer nu og vil samtidig forandre samfundet

Du har været på tur i over 10 danske byer for at fortælle om Enhedslistens 100 dages program. Hvordan har reaktionen været?

Den har været positiv. Det har givet en god debat. Jeg er kun blevet styrket i min tro på, at det er den rigtige vej at gå.

Pernille Skipper: Enhedslistens 100 punkts program er realistisk

Er Enhedslistens 100 punkts plan i virkeligheden en slags gammeldags socialdemokratisk politik, hvor liste Ø nøjes med at foreslå forbedringer af det nuværende samfund?

Den sammenligning tror jeg mange socialdemokrater ville  være kede af, for vores plan er også samfundsforandrende. Det er en plan, der styrker fællesskabet og som skal give fællesskaber en større rolle i samfundet.

Er planen en slags udkast til fælles platform for hele venstrefløjen?

Det kan man da håbe. Det er en meget konkret plan. Det er noget, der kan gennemføres.

Enhedslisten vil i den kommende valgkamp satse på at få dagsordenen til at handle om klima og ikke om flygtninge, burkaer og frikadeller. Hvordan forestiller du dig, at det kan lade sig gøre?

Det er rigtigt, at der i øjeblikket er en konkurrence om at være mest grim ved flygtninge. Men jeg oplever faktisk, at der også er opstået en slags konkurrence på Christiansborg om at være mest grøn. Det er rigtigt, at det indholdsmæssigt er kommet dertil, at det ikke i realiteten vil rykke meget ved vores klima, især når vi ser på det, der kommer fra regeringen. Men det er da positivt, at det er populært at være grøn. Derfor tror jeg faktisk, at Enhedslisten kan være med til at sætte en dagsorden om, at det skal gå hurtigt, og at det skal være socialt afbalanceret.

Men I skal også trænge igennem i medierne?

Det er rigtigt, men der er idag en større opmærksomhed, end der tidligere har været. Men det bliver hårdt arbejde.

Nu skal du med toget tilbage til København. En billet fra Kolding koster 360 kroner. Hvad vil Enhedslistens 100 punkts program gøre ved det?

Vi har et forslag om at sænke billetprisen på den kollektive trafik med 30 % over en bred kam. Det er en ret stor udgift i vores plan. Men det er ikke kun et spørgsmål om billetpriser. Det er også et spørgsmål om kontinuitet, så kollektiv trafik bliver et reelt alternativ.

Skule Enhedslisten ikke tænke meget mere ud af boksen. Fire mands taxaer ude på landet f. eks?

Der er en pulje på 500 millioner til at sikre bedre busser i landdistrikterne. Det vil betyde flere busruter, og det vil også betyde, at man kan lave sådan noget som landsbytaxaer eller bybusser, hvor en landsby ejer en minibus, som man kan booke, hvis man bor der. Sådan at den kollektive transport ikke kun er de store busser og toge, men også kan være mindre transportmidler. Vi kan så få vores landdistrikter til at hænge bedre sammen og være mere mobile.

100 DAGE MED ENHEDSLISTEN