Mange ville møde Johanne Schmidt-Nielsen

Flygtninge, indvandrere og integration var det helt store emne, da Enhedslistens folketingsmedlem Johanne Schmidt-Nielsen onsdag besøgte Kolding.

Johanne Schmidt-Nielsen var i Kolding i anledning af kommunalvalgkampen. Og der var fuldt hus på biblioteket til et møde med stor debatlyst.

• Den vigtigste diskussion i valgkampen er, hvordan vi fordeler og prioriterer pengene. Hvorfor skal der være nedslidte skoler? Hvorfor skal man være bange for at blive gammel, sagde Johanne Schmidt-Nielsen blandt andet.

Og hun svarede selv på spørgsmålet, da hun konstaterede, at det hverken giver mening eller gavner fællesskabet, at sænke skatten på dyre biler, eller at hun som vellønnet folketingsmedlem skal betale mindre i skat. I stedet bør pengene bruges på fællesskabet, så det giver mere frihed til almindelige mennesker.

Mennesker på flugt og integration er en hjertesag for Johanne Schmidt-Nielsen, og det var også et af de store emner på mødet.

Efter mødet diskuterede Johanne Schmidt-Nielsen helt konkrete problemer for unge med anden etnisk baggrund.

Noget af det grimmeste folketinget i følge Johanne Schmidt-Nielsen har besluttet om flygtninge er at afvise 500 hårdt ramte kvoteflygtninge. Og derudover at skære ned på udviklingsbistanden og dermed hjælpen til nærområderne.

Slemt er også stramning af familiesammenføringsreglerne, der betyder, at nogle familiefædre skal vente tre år på at få deres kone og børn til Danmark.

• Det splitter familier, og gør det umådelig svært at finde kræfter til at integrere sig, når hovedet i stedet er fyldt med konflikter og frygt for familiens skæbne, sagde Johanne Schmidt-Nielsen
Omkring 100 deltog i debatten med Johanne Schmidt-Nielsen

Fra salen spurgte en tilhører om, hvordan venstrefløjen får mange flere af dem, der naturligt hører hjemme på venstrefløjen, til at også at stemme til venstre.

• Vi skal tale mere om det, vi er glade for i vores samfund. De fællesskaber, som generationer tidligere har kæmpet for. For eksempel uddannelse og sundhed. Det er vigtigt. Når jeg er allermest deprimeret, tænker jeg tit på, at der er et kæmpe engagement hos danskerne. Folk hjælper hinanden. Folk siger, kom hjem til mig. Vi hjælper med tøj. Nogen siger, jeg har et køleskab til overs. Den indsats lokalsamfundet yder er guld værd, og det skal vi ikke glemme at fortælle om, sagde Johanne Schmidt-Nielsen